Na světě existuje nepřeberné množství kol a je možné je dělit dle mnoha hledisek. Na tomto webu se zaměříme pouze na základní dělení.
dle cílové skupiny
- Pánská - někdy též označována pro dospělé
- Dámská - odlišují se vzhledem k odlišnostem mezi mužskou a ženskou postavou. Ženy jsou obvykle menší, lehčí, mají menší a kratčí ruce, ale delší nohy. Také mají odlišné rozměry pánevní kosti. Z těchto důvodů mají dámská kola především odlišnou geometrii rámu a tvar sedla. Dámské varianty existují téměř u všech typů kol.
- Dětská - do této kategorie patří kola velikostí od 12 do 26 palců. První dětská kola mají postranní bezpečnostní kolečka, pomáhají dítěti s rovnováhou. Větší kola již vycházejí kostrukčně z kol pro dospělé.
dle určení místa
- Horská kola - určená pro jízdu mimo zpevněné komunikace. Mají menší robustnější rám, výše položený střed, široké pláště, široký rozsah převodů a obvykle i odpružení.
- Krosová a trekingová kola - určená pro kombinaci zpevněné komunikace a lehčího terénu. Vychází ze silničního kola, ale má robustnější rám, více převodů a širší pláště. Krosové kolo je pro sportovní jízdu. Trekingové kolo je pro pohodlnější jízdu (vzpřímenější posed).
- Silniční kola - určena pro rychlou jíjzdu po zpevněných komunikacích. Jedná se o nejrychlejší a nejlehčí typ kola.
- City kola - určena pro jízdu na zpevněných komunikacích. Důraz je kladen na menší nutnost údržby
- Downhill, freestyle, BMX aj. - jsou kola stavěná pro jiné speciální disciplíny. Nejsou vhodné na delší trasy.
dle počtu cyklistů na jednom kole
- Kolo pro jednoho cyklistu - klasické jízdní kolo, přičemž je zde pouze jeden cyklista
- Dvojkolo - bývá označováno i pojmem tandem. Je určeno pro dva cyklisty jedoucí za sebou.Měnit směr může obvykle jen první jezdec
- Zvláštním typem dvojkola je tzv. Buddy bike, kde cyklisté nesedí za sebou v řadě, ale sedí vedle sebe.
- Kolo pro více osob - pracuje na stejném principu jako tandem, ale jsou zde tři a více jezdců za sebou. Rekord činí 40 jezdců v řadě.
dle stavby jízdního kola
Vysoké kolo - Jedná se o historický typ kol, který je ovšem stále vyráběn a používán.
Jednokolka - do podvědomí se dostala především díky cirkusům a žonglérským výstoupením, ale i v současnosti je populární i v provedení pro širokou veřejnost. Existuje velké množství typů jednokolek (např. pro rovinné ježdění, street, horská a cirkusová). její histroie sahá až k počátkům vývoje nízkého kola.
Nízké kolo - nejčastější typ jízdního kola, který je v současnosti používán a bude na něj zaměřena tato práce.
Skládací kolo - zákaldní výhodou je možnost rozložení a opětovného složení kola. Existuje mnoho poddruhů skládacích kol, které odpovídají předchozím uvedeným dělením.
Lehokolo - nabízí vyšší komfort a aerodynamiku. Jednotlivé komponenty jsou shodné s nízkým kolem, kromě rámu a délky řetězu, který je zde 2,5 krát delší. Existují lehokola do terénu, na silnici, s třemi koly pro větší stabilitu, s krátkým či dlouhým rozvorem, který je populárnější v USA.